Niedziela, Czerwiec 13
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Odżywianie
  3. Dokucza Ci ból stawów? Zmień dietę!

Total Fitness

Dokucza Ci ból stawów? Zmień dietę!

Dieta ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Czy wiedziałeś, że odpowiednio zbilansowany jadłospis może zapobiegać zwyrodnieniowemu zapaleniu stawów, a nawet łagodzić jego objawy? Sprawdź, które produkty warto dodać do swojego codziennego menu, a z których lepiej zrezgnować.

Dobrze skomponowana dieta może mieć zbawienny wpływ na zdrowie stawów. Składniki dostarczane organizmowi z pożywieniem wpływają na elastyczność ścięgien, więzadeł i chrząstek, a niektóre z nich niwelują także stany zapalane i dolegliwości bólowe.

Choroby stawów

Problem obolałych stawów nie dotyczy już tylko osób starszych. Na dolegliwości uskarżają się coraz częściej ludzie młodzi. Na pogarszającą się kondycję stawów wpływa kilka czynników, a jednym z nich dieta bogata w wysokoprzetworzone produkty. Lekarze coraz częściej diagnozują u młodych autoimmunologiczne choroby stawów, w tym reumatoidalne zapalenie stawów (RZS). Jest to przewlekła choroba zapalna, która obejmuje przede wszystkim stawy. RZS zwiększa także ryzyko zawału i niewydolności serca czy udaru mózgu. Nie ma na nią lekarstwa, można jedynie łagodzić jej objawy. Stosowanie odpowiedniej diety może skutecznie wspomóc leczenie dolegliwości z nią związanych.

Dieta na stawy

Odpowiednia dieta może mieć duży wpływ na przebieg reumatoidalnego zapalenia stawów. Gdy cierpisz na RZS, Twoja dieta powinna być bogata w:

  • wapń,
  • kwasy tłuszczowe omega-3, które niwelują stan zapalny,
  • antyoksydanty, takie jak witaminy A i E, cynk, selen oraz beta-karoten,
  • witaminę D3,
  • witaminy C, która bierze udział w produkcji kolagenu,
  • pełnowartościowe białko, które stanowi składnik budulcowy.

fot. Motywator Dietetyczny
Najlepsze źródła pełnowartościowego białka.

W swoim codziennym zrób więcej miejsca dla:

  • ryb,
  • warzyw i owoców,
  • nasion i orzechów,
  • nabiału i chudego mięsa,
  • zdrowych tłuszczy roślinnych (oliwy z oliwek, oleju lniany czy rzepakowego),
  • jajek,
  • produktów pełnoziarnistych.

Z diety wyeliminuj produkty przetworzone, ponieważ zawarte w nich substancje chemiczne często nasilają stany zapalne w organizmie. Zrezygnuj z:

  • tłustego mięsa,
  • gotowych dań,
  • białego pieczywa,
  • alkoholu,
  • kofeiny,
  • słodyczy,
  • soli,
  • słodkich soków i gazowanych napojów,
  • fast-foodów.

Żelatyna na stawy

Jednym z bardziej popularnych sposobów na walkę z dolegliwościami występującymi przy RZS jest spożywanie żelatyny, która w ponad 90% składa się z ważnych dla stawów białek. Miksturę można wykonać samodzielnie w domu. Wystarczy zalać żelatynę wodą i odstawić na noc do napęcznienia. Napój należy pić codziennie na czczo. Przy użyciu żelatyny można też przygotować owocowe, warzywne lub mięsne galaretki.

 

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Joga twarzy dla zewnętrznego piękna Czytaj poprzedni

Joga twarzy dla zewnętrznego piękna

Kiedy rozpocząć ćwiczenia po cesarce Czytaj następny

Kiedy rozpocząć ćwiczenia po cesarce

Komentarze

Dla Ciebie

Kilka zasad diety u dziecka-sportowca
Czym zastąpić cukier? Zdrowe zamienniki cukru
Historia pilatesu

Polecamy

Chwile pełne bliskości - konkurs Mama i ja
Akcja: lato 2021 - dieta!

Kategorie

Popularne tagi