Czwartek, Kwiecień 9
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ciekawostki
  3. Pilates czy joga?

Elements envato

Pilates czy joga?

Zanim zaczniemy przygodę ze spokojnymi, zdrowotnymi ćwiczeniami, czeka nas duży wybór: Pilates czy joga? Warto więc poznać różnice miedzy ćwiczeniami, by wybrać najlepsze dla siebie.

Pilates i joga – co je łączy

Zarówno joga, jak i Piilates skupiają się na całym ciele – traktują je jako całość, która musi współpracować dla najlepszych efektów. Oba wybory zapewniają lepsze samopoczucie, uelastycznienie ciała bez powodowania zmęczenia ćwiczeniami. Pomagają się wyciszyć i odprężyć: należą do ćwiczeń relaksacyjnych i wzmacniających. Oznacza to, że oba rodzaje ćwiczeń przynoszą korzyści na płaszczyźnie fizycznej i psychicznej. Czym więc się różnią?

Pierwszy wybór – Pilates

Według założyciela, Josepha Pilatesa, jego ćwiczenia mają przyczynić się do:

  • wzmocnienia mięśni bez ich rozbudowania,
  • odciążenia kręgosłupa,
  • poprawy postawy,
  • obniżeniu stresu,
  • poprawy zdrowia,
  • uelastycznienia całego ciała.

Trzeba przyznać, że Pilates jest dużo popularniejszy wśród ludzi z Zachodu – został w końcu stworzony przez Niemca, który rozumiał ich kulturę. Historia tych ćwiczeń jest dużo krótsza i składa się z połączenia: jogi, baletu i ćwiczeń izometrycznych. Może dlatego znajduje więcej zwolenników, niż druga propozycja. Z czasem do ćwiczeń zaleca się wprowadzenie specjalistycznych sprzętów, które pozwolą na dalszy rozwój.


(fot. Fitness Platinium )

Drugi wybór – joga

Joga nie skupia się jedynie na ciele, ale też umyśle i duszy – powstał w starożytnej kulturze Indii. Nie jest jednak związany z hinduizmem, ani żadną inną religią. Ćwiczenia zostały stworzone w odpowiedzi na potrzebę ludzi w rozwoju osobistym – stąd połączenie aktywności fizycznej z umysłem. Niektóre pozycje jogi – asan – mają pomóc w poznaniu własnego ciała: jego ograniczeń. Dalsze ćwiczenia mają za zadanie pokonania tych ograniczeń, wzmocnienia mięśni i stawów, a także przyśpieszenia przemiany materii i oczyszczenia organizmu. Nawet dla zaawansowanych fanów jogi do ćwiczeń wystarczy mata, chęci i samozaparcie.Joga skupia się przede wszystkim na:

  • równowadze,
  • psychicznym i fizycznym zdrowiu,
  • pomaga osiągnąć spokój,
  • pomaga rozciągnąć ciało,
  • zapewnia ćwiczenia w rezultacie podobne do cardio,
  • poprawia postawę. 


(fot. Yoga mag)

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Przykładowe propozycje ćwiczeń na mięśnie nóg

Czytaj następny

Przykładowy zestaw kilku podstawowych ćwiczeń Pilates

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).