Niedziela, Czerwiec 13
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ciekawostki
  3. Narty i snowboard: uchroń się przed kont...

Elements envato

Narty i snowboard: uchroń się przed kontuzjami

Już niedługo rozpocznie się sezon na sporty zimowe: narty, snowboard, łyżwy i ukochane przez dzieci sanki! I chociaż są one uznawane za bezpieczne, to jednak inni uczestnicy stoku mogą znacznie wpłynąć na nasz komfort i warunki bezpieczeństwa. To właśnie oni są przyczyną znacznej większości wypadków na śniegu!

Popularność sportów zimowych

W ciągu ostatnich kilku lat Polacy pokochali jazdy na nartach i snowboardzie. Te drugie podzieliły fanów sportów zimowych już w latach 90. I to właśnie odmienne style zjazdów mogą być przyczyną większości wypadków i kontuzji. Niektóre z nich mogą okazać się tragiczne w skutkach. Czy da się jakoś im zapobiec? A może możesz zrobić coś, co ochroni Ciebie i współtowarzyszy zabawy?

Kilka zasad bezpieczeństwa

Po pierwsze: pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania. Zjeżdżając na nartach czy desce nie wystarczy, że będziesz uważał na to, co robisz. Musisz patrzeć na zachowania innych osób: przewidywać, co zaraz mogą zrobić. Na stoku nie jesteś przecież sam! Nawet, jeśli będziesz jechać ostrożnie, to z góry może zjechać ktoś dużo szybciej, mniej ostrożnie.

Zasada druga: kultura jazdy. Większość instruktorów powtarza do znudzenia: wszystkie wyścigi na stoku mogą się fatalnie skończyć. Dotyczy to głównie innych osób oraz małych dzieci! To na tą drugą grupę należy zwracać szczególną uwagę, bowiem w każdej chwili mogą zmienić tor jazdy lub się przewrócić.

Urazy na stoku narciarskim

Wiesz, że najczęściej wypadkom ulegają kobiety? Zazwyczaj jednak kończą się one jedynie na siniakach lub zwichnięciach/skręceniach. Dużo gorzej wygląda sytuacja mężczyzn. Mają oni dużo mniej wypadków, które są za to dużo poważniejsze w konsekwencjach. Dlaczego tak się dzieje? Doświadczeni instruktorzy jako przyczyny kontuzji wymieniają:

  • brawurę,
  • zbyt szybką jazdę,
  • nieprzystosowanie do panujących warunków,
  • niezwracanie uwagi na innych uczestników ruchu,
  • niedostateczne umiejętności,
  • początkujący narciarze,
  • nagłe zatrzymania,
  • źle dobrany sprzęt,
  • nieodpowiednie obuwie.

Na stoku najczęściej dochodzi do urazów kolan, barków, nadgarstków, głowy, a także kręgosłupa. Te ostatnie mogą prowadzić do trwałego kalectwa, a nawet śmierci! Co ciekawe, urazy nóg dużo rzadziej przydarzają się fanom desek snowboardowych.

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Ćwiczenia pomagające uzyskać drabinkę na brzuchu Czytaj poprzedni

Ćwiczenia pomagające uzyskać drabinkę na brzuchu

Przykładowe propozycje ćwiczeń na mięśnie nóg Czytaj następny

Przykładowe propozycje ćwiczeń na mięśnie nóg

Komentarze