Czwartek, Sierpień 13
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ćwiczenia
  3. Kilka słów o rozciąganiu

Elements envato

Kilka słów o rozciąganiu

Każdy trening, nawet ten wykonywany pod okiem specjalisty, jest niewiele wart (a przy tym niebezpieczny!) bez odpowiedniego rozciągania. Wszystko powinno się zacząć od rozgrzewki rozciągającej mięśnie.

Rozciąganie – dlaczego warto

Rozciąganie wspomaga krwi dotrzeć do naszych mięśni i stawów. W ten sposób znacznie zwiększa ich zakres ruchu, a przy tym zmniejsza ryzyko urazów i bólu w trakcie i po ćwiczeniach. Do tego, przy regularnym rozciąganiu, możemy zauważyć wyraźną poprawę naszej postawy. Jednak poprawne rozciąganie wcale nie jest takie łatwe, jak może się nam wydawać. O czym warto pamiętać?

  • Nie należy wykonywać ruchów pulsujących, gdy chcemy przejść z płytkiego ruchu w głębszy. Wszelkie pulsacje mogą stać się przyczyną mikrourazów.
  • Rozciąganie powinno być wykonywane w odpowiedniej pozycji: przed bieganiem nie powinniśmy rozciągać się w pozycji leżącej.
  • Rozgrzewanie całego ciała jest bardzo ważne: warto więc wykorzystać na to wolną chwilę. Nawet, jeśli nie będziemy później ćwiczyć.
  • Rozluźnia mięśnie, przyczynia się do szybszej regeneracji po treningu.
  • Wzmacnia i uelastycznia nasze wiązadła i ścięgna.
  • Wyraźnie zmniejsza ryzyko kontuzji.


(fot. 4F )

Rozciąganie – dla kogo?

Rozciąganie, tak samo jak pilatess, przeznaczone jest dla każdej osoby: bez względu na wiek i płeć. Oczywiście jak i same ćwiczenia, rozciąganie dla niektórych stanowić większe wyzwanie, niż dla innych. Wszystko przez to, że wraz z wiekiem (i rozbudowaniem tkanki mięśniowej) zakres naszych ruchów i elastyczność wyraźnie się zmniejszają. Na szczęście regularne ćwiczenia zwiększają zakres ruchu stawów i mięśni, co sprawia, że taka osoba jest po prostu elastyczniejsza.

Na co zwrócić uwagę

Przede wszystkim, przy rozciąganiu, najważniejsza jest cierpliwość i systematyczność. Elastyczność i powiększenie zakresu ruchu nie przyjdą od razu. Dlatego nie warto od razu przechodzić do mocnego treningu: im bardziej przeciążamy się w jednym treningu, tym trudniej będzie nam zrobić postęp w kolejnym. Dlatego nie warto wykonywać niewiadomo jak wielu powtórzeń w jednej sesji. Postęp przyjdzie z czasem: oczekiwanie rezultatów po jednym treningu przyniesie nam więcej szkód, niż pożytku. 

 

 

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Fast foody dla sportowców

Czytaj następny

Pilates dla początkujących

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).