Poniedziałek, Grudzień 6
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Odżywianie
  3. Dieta sportowca – selen

Elements envato

Dieta sportowca – selen

Dlaczego selen jest tak ważny? Kto szczególnie powinien zwrócić uwagę na ten pierwiastek i skąd go pozyskać? Koniecznie sprawdź poniżej!

Selen – właściwości

Co ciekawe, selen w momencie jego odkrycia (1817 rok) uznawany był za szkodliwy. Dopiero lata 60 ubiegłego wieku zmieniły zdanie naukowców. Selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego naszego organizmu.

Do jego właściwości zaliczamy:

  • działania przeciwutleniające,
  • wzmacnianie organizmu,
  • wspomaganie tarczycy,
  • łagodzenie bólu w zapaleniu stawów,
  • pomoc w walce i przy przeciwdziałaniu miażdżycy,
  • zmniejszenie stresu oksydacyjnego,
  • wspomaganie leczenia astmy oskrzelowej.

Niestety w przyrodzie pierwiastek ten występuje w niewielkich ilościach. Dlatego warto wiedzieć, gdzie go znajdziemy i upewnić się, że nie narażamy się na jego niedobory.


fot. Apteka Gemini

Selen – źródła pozyskiwania

Oprócz syntetycznych suplementów diety, źródłem selenu są:

  • orzechy,
  • warzywa (kapustne i cebulowe),
  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • ryby i owoce morza,
  • jaja,
  • grzyby,
  • mięso,
  • drożdże piwowarskie.

Selen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania każdego człowieka. Jednak najwięcej tego pierwiastka potrzebują sportowcy! Posłuchaj, jakie są negatywne skutki niedoboru tego pierwiastka i jakie zapotrzebowanie na niego ma każdy z nas!

Koniecznie sprawdź, jak wygląda zapotrzebowanie na węglowodany i białko dla każdego sportowca! 

Selen – dieta sportowca

Chociaż systematyczne ćwiczenia są zdrowe, to sportowcy często mogą borykać się z różnymi niedoborami. Dlatego tak ważne jest, by zwrócili się oni do profesjonalisty, który ułoży im zbilansowaną dietę.

Regularne treningi mogą przyczynić się do obniżenia odporności – im cięższy trening, tym bardziej osłabiony układ immunologiczny. Dlatego właśnie zwrócenie uwagi na suplementację selenu jest tak ważne!

Dodatkowym plusem tego pierwiastka są jego zdolności do zwalczania niektórych chorób. Dlatego nawet, jeśli nie jesteś zawodowym sportowcem, włącz go do swojej codziennej diety!

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Moda na kozią jogę!

Czytaj następny

Jak poprawnie biegać?

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).