Piatek, Lipiec 3
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ćwiczenia
  3. Trening: tlenowy czy beztlenowy?

Elements envato

Trening: tlenowy czy beztlenowy?

Słyszeliście o podzieleniu treningów na tlenowe i beztlenowe? Okazuje się, że oba zapewnią nam zupełnie inne rezultaty. Oszacujcie więc swój cel i wybierzcie najlepszą metodę!

Trening tlenowy – aerobowy

W trakcie ćwiczeń z tej grupy energię pozyskujemy z tak zwanych przemian tlenowych. To idealny wybór dla osób, które nie lubią trenować w pojedynkę – w jego czasie można spokojnie rozmawiać i nie bać się o zadyszkę! Mówiąc krótko, trening tlenowy jest długotrwałym wysiłkiem, jednak o stałej intensywności ćwiczeń. Tętno powinno być utrzymane w granicach 50-80%, tylko wtedy zauważymy korzyści zdrowotne i wydolnościowe.

Do treningu tlenowego zaliczamy:

  • spacery,
  • jazdę na rowerze,
  • pływanie,
  • bieganie,
  • wioślarstwo,
  • jazdę na rolkach lub nartach.

Oczywiście na to czy nasz wysiłek będzie mieć charakter tlenowy wpływa przede wszystkim jego intensywność. Interwały i bieg pod górę zaliczamy już do ćwiczeń beztlenowych.

Trening beztlenowy – anaerobowy

W czasie tego rodzaju aktywności fizycznych energia pozyskiwana jest głównie z glikogenu mięśniowego i, co ciekawe, wątrobowego. Jest to skomplikowany proces, a pozyskiwanie energii jest zależne przede wszystkim od czasu trwania ćwiczeń. Trening siłowy zaliczamy do beztlenowego: wykujemy go bowiem w krótkich ale bardzo intensywnych seriach z odpoczynkiem pomiędzy powtórzeniami.

Do treningu beztlenowego zaliczamy:

  • podnoszenie ciężarów,
  • burpees,
  • jump squat,
  • przysiady,
  • pompki,
  • podciąganie na drążku,
  • sprint,
  • plank.

Wszystkie wspomniane ćwiczenia przyczynią się do rozbudowania i wzmocnienia mięśni, poprawi wydolność naszego organizmu i przyśpieszą metabolizm. Jednak dla najlepszych efektów najlepiej jest wykonywać trzy serie ćwiczeń po 10 powtórzeń, lub trenować przez 20 sekund i odpoczywać przez 40 maszerując w miejscu.  Mówiąc krótko jest to idealna alternatywa dla każdego, kto po zbudowaniu masy chce zadbać o formę.

Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Tłusty czwartek - spalmy te kalorie

Czytaj następny

Lekarz w... zegarku! | Nowy projekt Apple

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).