Piatek, Marzec 5
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ćwiczenia
  3. Rodzaje medytacji i techniki

Rodzaje medytacji i techniki

Czym charakteryzują się techniki medytacji, na czym polegają i dla kogo są polecane? Poznaj i wybierz swoją ulubioną!

Praktyka

Niektóre z technik będą na Ciebie działać lepiej niż inne - podobnie jak dyscypliny sportowe lub diety. Każdy ma swoje preferencje i potrzeby, dlatego w różny sposób działają one na osoby. Naukowcy stworzyli pewnego rodzaju klasyfikację na podstawie tego, w jaki sposób i gdzie skupiamy swoją uwagę. Według tego podejścia rodzaje medytacji możemy podzielić na kilka kategorii:

  • skupiona uwaga - ten rodzaj medytacji polega na skupianiu swojej uwagi na jednym obiekcie podczas sesji medytacyjnej. Może być to oddech, mantra, wizualizowany obiekt, część ciała, zewnętrzny obiekt czy coś innego.
  • Przestrzenna uwaga - wszystkie doświadczenia zarówno te wewnętrzne (myśli, doznania, wspomnienia, emocje itp.) lub zewnętrzne (dźwięk, zapach itp.) są rozpoznawane i postrzegane takimi, jakimi są. To jest proces postrzegania bez automatycznego reagowania na zawartość doświadczenia z momentu na moment bez identyfikowania się.
  • Bezwysiłkowa obecność - tu uwaga nie jest skupiona na niczym konkretnym. Temu doświadczeniu towarzyszy cisza, pustka, ciągłość, osadzenie w sobie.

fot. Uroda Życie

Techniki medytacji

Istnieją dwa główne sposoby medytowania. Pierwszy to medytacje zwrócone do wewnątrz, mające na celu zagłębienie się w swej osobowości, rozwiązywanie problemów i dokonywanie pozytywnych zmian w życiu. Są to wszelkie techniki wykorzystujące autohipnozę i wizualizację, także mantry i praktyki jogi.

Drugi nurt to medytacje zwrócone na zewnątrz - poprawiają one koncentrację, zwiększają radość życia oraz spontaniczność. Pozwalają żyć "tu i teraz", z mniejszym bagażem przeszłości. Są szczególnie przydatne w procesach uczenia się i pracy twórczej. 

Technik medytacyjnych należy unikać w przypadkach:

  • schizofrenii, ponieważ zwiększa to wewnętrzny chaos,
  • stosowania leków przeciwlękowych czy zmniejszających ciśnienie krwi,
  • zaburzenia afektywnego dwubiegunowego, ponieważ u pacjentów może nastąpić natychmiastowe przejście z manii do depresji,
  • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego.

Medytacja jednak w większości przypadków jest całkowicie bezpieczna. Poleca się ją każdemu, ponieważ zmniejsza skutki starzenia się mózgu.

 

Judyta Przybyszewska

Judyta Przybyszewska

Czytaj poprzedni

Historia pilatesu

Czytaj następny

Krótki trening bez wychodzenia z domu

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).