Czwartek, Grudzień 1
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ciekawostki
  3. Kofeina – jak dokładnie wpływa na organi...

Zdrowie - Dziennik

Kofeina – jak dokładnie wpływa na organizm?

Nie wyobrażasz sobie poranka bez kubka gorącej kawy? Zanim wypijesz kolejną filiżankę małej czarnej w ciągu dnia, dowiedz się, jak dokładnie kofeina działa na Twój organizm.

Kofeina jest metabolizowana do trzech innych substancji: teobrominy (rozszerza naczynia krwionośne), paraksantyny (zwiększa rozpad lipidów we krwi) i teofiliny (działa zwiotczająco na mięśnie gładkie).

Uznaje się, że w umiarkowanych ilościach kofeina korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Działa pobudzająco, wspiera koncentrację i uwagę, podwyższa tempo przemiany materii i poprawia nastrój.

Ile kofeiny ma kawa?

To zależy. Przede wszystkim ilość kofeiny w kawie zależy od jej odmiany. Arabica ma stosunkowo niewiele kofeiny, podczas gdy robusta ma jej dwa a nawet cztery razy więcej. Kolejnym czynnikiem wpływającym na ilość kofeiny jest stopień palenia kawy. Mocno palony napój traci podczas termicznej obróbki większą część pobudzającej substancji. Natomiast kawy palone lżej zachowują więcej kofeiny.

Zawartość kofeiny w kawie zależy m.in. od sposobu jej przyrządzenia. Najmniej kofeiny zawiera kawa rozpuszczalna. Kawa parzona może mieć jej dwa razy więcej, natomiast espresso zawiera najwięcej pobudzającej substancji.

Kubek kawy (200 ml) parzonej zawiera średnio od 70 do 150 mg kofeiny. Zobacz, jak przygotować ,,kawę kuloodporną".

Co z herbatą? W 100 gramach herbaty znajdziemy kilkanaście mg kofeiny. Z kolei popularne napoje energetyczne, w zależności od producenta, zawierają około 20-40 mg w 100 ml.


fot. Poradnik Zdrowie

Dawka kofeiny

Kofeinę powinniśmy zażywać w rozsądnych dawkach, ponieważ może ona uzależniać. Objawia się to zwiększoną tolerancją na kofeinę. Może pojawić się także tzw. syndrom odstawienia, czyli nerwowość, problemy z koncentracją, trudności w zasypianiu snem i bóle głowy.

Przedawkowanie kofeiny może być groźne dla zdrowia, a nawet życia. Może powodować dolegliwości ze strony układu pokarmowego, a nawet doprowadzić do zawału serca.

Specjaliści przyjmują, że bezpieczna dawka kofeiny wynosi około 200-300 mg na dzień.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Dieta dla sportowca - amatora

Czytaj następny

Poznaj zasady płaskiego brzucha!

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).