Czwartek, Kwiecień 9
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Akcesoria
  3. Nordic walking - chodzenie z kijkami

iltemporitrovato.org

Nordic walking - chodzenie z kijkami

Nordic walking jest aktualnie jedną z bardziej popularnych form rekreacji. Chociaż wydaje się, że „chodzenie z kijkami” nie może być trudne, wbrew pozorom nie jest to prosta aktywność. Nieznajomość techniki i zły dobór kijków może prowadzić do kontuzji. Jakie są zalety nordic walking? Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Na czym polega

Może się wydawać, że nordic walking to bardzo łatwa aktywność fizyczna, która polega na chodzeniu z kijkami. W praktyce ważna jest znajomość odpowiedniej techniki chodzenia i posiadanie odpowiedniego sprzętu. Ta forma rekreacji pochodzi z Finlandii i miała służyć wyłącznie do treningu całorocznego narciarzy biegowych. Nordic walking różni się od zwykłego spaceru. Angażuje więcej partii mięśniowych. Oprócz tego, przy użyciu kijków łatwiej i szybciej można wchodzić pod górkę. Co więcej, nie obciąża stawów, w związku z tym, minimalizuje ryzyko kontuzji.

Zalety

Jak każda inna aktywność fizyczna, nordic walking, ma pozytywny wpływ na zdrowie, a dodatkowo nie jest tak kontuzjogenna, jak np. jogging czy sporty kontaktowe. Głównymi zaletami nordic walking są m.in.:

  • poprawa kondycji,
  • wzmocnienie mięśni pleców, nóg, brzucha i rąk,
  • szybsze spalanie kalorii (o ok. 20% więcej niż przy spacerowaniu),
  • redukcja bólu szyi i ramion,
  • poprawa koordynacji ruchowej,
  • wspomaganie leczenia miażdżycy (badania wykazują, że nordic walking zmniejsza napięcie w układzie krwionośnym),
  • zwiększanie wydolności oddechowej,
  • zwiększenie ruchomości stawów i kręgosłupa.

Najczęściej popełniane błędy

  1. Wystawianie do przodu ręki i nogi po tej samej stronie ciała, podczas gdy trzeba pracować kończynami naprzemiennie.
  2. Wbijanie kija trzonkiem do przodu – należy go wbijać ukośnie, trzonkiem do tyłu.
  3. Skręcanie dłoni za sobą - dłoń w momencie przeniesienia ręki za siebie otwieramy.
  4. Zbyt małe kroki – kroki powinny być zamaszyste i długie, stopę należy stawiać na długość wyprostowanej ręki.
  5. Chodzenie w nieodpowiednim stroju – potrzebny jest odpowiedni strój sportowy, szczególnie buty – najlepiej wybrać model przeznaczony specjalnie do nordic walking.
  6. Kij wbijany zbyt daleko - łokieć cały czas powinien znajdować się blisko ciała.
  7. Brak rozgrzewki - tak jak przed każdym wysiłkiem fizycznym, trzeba się rozgrzać, szczególną uwagę należy poświęcić nadgarstkom, biodrom, kolanom i stopom.

Jakie kijki wybrać?

Efektywność treningu zależy w dużej mierze od odpowiedniego sprzętu. Podstawą są kije nordicowe, które często mylone są z kijami trekkingowymi. Kije do nordic walking mają przymocowane rękawiczki i gładką rękojeść. Są krótsze od trekkingowych. Najważniejszy przy wyborze kijków jest wzrost osoby, która będzie z nich korzystać. Do wyliczenia długości pomóc może wzór: wzrost w cm x 0,68 cm = długość kijków. Na rynku znajdziemy kijki nieskładane i z możliwością regulacji długości. Pierwsze sprawdzą się u osób doświadczonych, drugie będą odpowiednie przypadku osób początkujących.

Ilona Płotek

Ilona Płotek

Czytaj poprzedni

Dieta dla sportowca - amatora

Czytaj następny

Ćwiczenia ogólnorozwojowe dla każdego

Komentarze

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).