Niedziela, Czerwiec 26
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ciekawostki
  3. Sprawdzone metody na zakwasy

Elements envato

Sprawdzone metody na zakwasy

Kto z nas chociaż raz nie zmagał się z nieprzyjemnymi zakwasami? Na szczęście istnieją sposoby na łagodną regenerację po intensywnych ćwiczeniach. Zobaczcie, które z nich najlepiej rozluźni napięte mięśnie i pomoże się zrelaksować.

Czym są zakwasy

Wbrew pozorom nie jest to następstwo zebrania się w mięśniach kwasu mlekowego. Owszem, kwas mlekowy jest produktem ubocznym metabolizmu i potrafi gromadzić się w mięśniach z niedoboru tlenu. To jednak nie jest przyczyna zakwasów! W końcu cały ten kwas zostaje wypłukany w ciągu godziny-dwóch po każdym treningu. Nieprzyjemny ból w mięśniach jest więc niczym innym jak zespołem opóźnionego bólu mięśniowego. Powodują go mikrouszkodzenia mięśni, które próbują się zregenerować i co ciekawe, wzmocnić do dalszego wysiłku. 

Utrudniający codzienne funkcjonowanie ból pojawia się zazwyczaj następnego dnia i może trwać nawet do 7 dni! W tym czasie warto dać sobie trochę więcej luzu i nie ponawiać intensywnego wysiłku. 

Jak więc uniknąć zakwasów

Niezależnie od aktywności fizycznej warto przestrzegać dwóch podstawowych zasad. Wprowadzenie ich przyniesie ukojenie dla mięśni i przygotuje je do wysiłku, po którym nie wystąpią zakwasy.

  • Rozgrzewka przed każdym treningiem – to oczywiście bardzo ważny punkt każdego treningu. Rozgrzane mięśnie będą gotowe na ćwiczenia i przede wszystkim będą potrzebować mniej czasu na odpowiednią regenerację.
  • Stopniowanie wysiłku – powoli zwiększajmy intensywność naszych ćwiczeń i zaczynajmy nowe ćwiczenia od mniejszej ilości powtórzeń.

Istnieje jeszcze kilka sposobów, które pomogą już po zakończonym treningu. Która z naszych propozycji jest największym zaskoczeniem?

  • Sok z wiśni,
  • sauna,
  • basen,
  • unikanie piwa 6 godzin po treningu,
  • dzień odpoczynku po ćwiczeniach,
  • unikanie leków przeciwbólowych,
  • na przemian ciepły i zimny prysznic,
  • gorąca kąpiel,
  • masaż przy użyciu olejków eterycznych,
  • herbata z dodatkiem sody oczyszczonej,
  • sok pomidorowy,
  • ciepły kompres stosowany miejscowo.
Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Kilka popularnych treningów Ewy Chodakowskiej

Czytaj następny

Gdzie szukać motywacji?

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę Guépar Data i Zaufanych Partnerów firmy Guépar Data do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy Guépar Data i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).