Czwartek, Luty 20
Pilates&Fitness Logo
  1. Pilates&Fitness
  2. Ciekawostki
  3. Sprawdzone metody na zakwasy

Elements envato

Sprawdzone metody na zakwasy

Kto z nas chociaż raz nie zmagał się z nieprzyjemnymi zakwasami? Na szczęście istnieją sposoby na łagodną regenerację po intensywnych ćwiczeniach. Zobaczcie, które z nich najlepiej rozluźni napięte mięśnie i pomoże się zrelaksować.

Czym są zakwasy

Wbrew pozorom nie jest to następstwo zebrania się w mięśniach kwasu mlekowego. Owszem, kwas mlekowy jest produktem ubocznym metabolizmu i potrafi gromadzić się w mięśniach z niedoboru tlenu. To jednak nie jest przyczyna zakwasów! W końcu cały ten kwas zostaje wypłukany w ciągu godziny-dwóch po każdym treningu. Nieprzyjemny ból w mięśniach jest więc niczym innym jak zespołem opóźnionego bólu mięśniowego. Powodują go mikrouszkodzenia mięśni, które próbują się zregenerować i co ciekawe, wzmocnić do dalszego wysiłku. 

Utrudniający codzienne funkcjonowanie ból pojawia się zazwyczaj następnego dnia i może trwać nawet do 7 dni! W tym czasie warto dać sobie trochę więcej luzu i nie ponawiać intensywnego wysiłku. 

Jak więc uniknąć zakwasów

Niezależnie od aktywności fizycznej warto przestrzegać dwóch podstawowych zasad. Wprowadzenie ich przyniesie ukojenie dla mięśni i przygotuje je do wysiłku, po którym nie wystąpią zakwasy.

  • Rozgrzewka przed każdym treningiem – to oczywiście bardzo ważny punkt każdego treningu. Rozgrzane mięśnie będą gotowe na ćwiczenia i przede wszystkim będą potrzebować mniej czasu na odpowiednią regenerację.
  • Stopniowanie wysiłku – powoli zwiększajmy intensywność naszych ćwiczeń i zaczynajmy nowe ćwiczenia od mniejszej ilości powtórzeń.

Istnieje jeszcze kilka sposobów, które pomogą już po zakończonym treningu. Która z naszych propozycji jest największym zaskoczeniem?

  • Sok z wiśni,
  • sauna,
  • basen,
  • unikanie piwa 6 godzin po treningu,
  • dzień odpoczynku po ćwiczeniach,
  • unikanie leków przeciwbólowych,
  • na przemian ciepły i zimny prysznic,
  • gorąca kąpiel,
  • masaż przy użyciu olejków eterycznych,
  • herbata z dodatkiem sody oczyszczonej,
  • sok pomidorowy,
  • ciepły kompres stosowany miejscowo.
Paula Bukowska

Paula Bukowska

Czytaj poprzedni

Przykładowy zestaw kilku podstawowych ćwiczeń Pilates

Czytaj następny

Na lepszy dzień – joga śmiechu

Komentarze

Dla Ciebie

Polecamy

Kategorie

Popularne tagi

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i otrzymuj jako pierwszy informacje o promocjach i nowościach!

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez firmę LastLevel i Zaufanych Partnerów firmy LastLevel do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach firmy LastLevel i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne i samodzielnie możesz zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić (więcej o cookie w Polityka Prywatności serwisu).